03 helmikuuta, 2016

MANSIKKA-VANILJA CHIAVANUKAS (M,G)










Koitan  arkisin syödä melko terveellisesti herkän vatsan takia, mutta koska haluun myös arkisin aika usein jotain makeaa herkkua niin välillä kehittelen jotain terveellisempiä juttuja. Ajattelin, että olis kivaa jakaa tännekkin välillä näitä kokeiluja. Voitte luottaa, että hyvä maku on kuitenkin aina pääasiassa ;) 

Maitotuotteita käytän tosi vähän, oikeestaan vaan kahviin laitan tavallista maitoa. Aina löytyy siis jääkaapista soijajugurttia tai kaurajugurttia. Ne on mun mielestä hyviä vaihtoehtoja vatsaa turvottavalle maitorahkalle smoothieissa ja näissä chia vanukkaissa. Katja jakoi vähän aikaa sitten blogissaan ohjeen smoothieen, johon hän oli käyttänyt Yosan vaniljalta maistuvaa kaurajugurttia ja inspiroiduin siitä. Mulla sattui olemaan vanilja soijajugurttia, joten yhdistin sen tuoreiden mansikoiden kanssa ja syntyi tää herkullinen chiavanukas. Chia siementen koostumus on vähän inhottava, joten kokeilin soseuttaa koko vanukkaan ja koostumuksesta tuli paljon kivempi! 


Mansikka-vanilja chiavanukas

1,5-2 dl Alpro vaniljan makuista soijajugurttia
1 dl vettä
1 dl chia siemeniä
1-2 dl mansikoita


Sekoita kulhossa jugurtti, vesi ja chia siemenet. Anna seoksen jähmettyä jääkaapissa noin puoli tuntia tai vaikka yön yli. Kun seos on hyytynyt vanukasmaiseksi, laita se blenderiin mansikoiden kanssa ja soseuta tasaiseksi.

Chia siemenissä on paljon kuituja ja proteiinia joten tää on super terveellinen aamupala, välipala tai iltapala! Tuoreiden mansikoiden ja vaniljan yhdistelmä on ihanan raikas ja kesäinen ja jugurtista tulee just sopivasti makeutta! Jonkun mielestä tää vois sopia myös terveelliseks jälkkäriks, mut mä ainakin olisin pettynyt jos tätä tarjoiltais suklaamoussen tilalla, haha! 


1 kommentti:

  1. Onpa herkullisen näköinen smoothie, ihana väri. :) taitaakin löytyä mansikoita pakkasesta, voisipa tehdä smoothien tässä iltapalaksi. .:)

    VastaaPoista

Kiitos kun piristät kommentillasi!